Neocons Revolution - Straussian Pride - Decadence Catholicism - Playstation Forever
Blog > Komentarze do wpisu
Boska przemoc – Mojżesz i Walter Benjamin.

Mojżesz Walter Benjamin Plagi Egiptu

Lecz on nie usłucha. Wyciągnę przeto rękę i uderzę w tę ziemię cudami których tam dokonam.

Przyjrzyjmy się przez moment biblijnej opowieści o Mojżeszu spychając wątki teologiczne na drugi plan. Dostrzeżemy wtedy historie w której autorytarny reżim Egiptu staje w obliczu rewolty niewolników. Wraz z pojawieniem się Mojżesza, którego celnie nazywa Machiavelli „uzbrojonym prorokiem”, rozbudzona została polityczno-religijna samoświadomość narodu żydowskiego, domagającego się natychmiastowej wolności. Faraon blokując ich wyjście z Egiptu postępuje bardzo racjonalnie, gdyż natychmiastowa utrata niewolników oznacza upadek jego państwa opierającego się na ich niewolniczej pracy. Jest oczywistością, iż żaden faraon nie mógłby sobie na to pozwolić. Egipcjanie nie mogą ustąpić, Żydzi przeżywający polityczno-religijne przebudzenie nie zgodzą się już na powrót do pozycji zniewolonych poddanych. Konfrontacja staje się nieunikniona. Stopniowo zbliżamy się do momentu „sytuacji rewolucyjnej", czyli takiego momentu w którym autorytarny reżim nie może dalej funkcjonować według starych zasad. Wtedy wydarza się to co musiało się stać. Dochodzi do eksplozji Benjaminowskiej „boskiej przemocy” pod postacią plag egipskich. W konsekwencji dochodzi do exodusu czyli emancypacji Żydów. Po czym szybko dochodzi do zdrady rewolucyjnej prawdy przynoszącej wyzwolenie (motyw złotego cielca) co w konsekwencji przyczynia się do klęski wyzwoleńczej rewolucji. Całe pokolenie na wiele lat grzęźnie w piaskach pustyni, obietnicę „nowej ziemi” przenosząc w odległą przyszłość, która dopiero ma „nadejść”. Poniżej akt "boskiej przemocy” doskonale uchwycony przez Walta Disneya.

środa, 30 grudnia 2009, kenjishinoda

Polecane wpisy

TrackBack
TrackBack URL wpisu: